vrijdag 14 juni 2013

geslaagd

De symbolen zijn vertrouwd. Nationale driekleur aan de gevel, versleten schooltassen als garnering. Geslaagd! Maar dit jaar wordt het eindexamenseizoen ontsierd door een kolossaal fraudeschandaal. Sneu voor de kinderen die opnieuw examen zullen moeten doen.Triest voor de groep die het diploma oprecht verdient. De glans is er af, door bedrog dat nog opgehelderd moet worden.

Bijna een halve eeuw geleden deed ik zelf eindexamen. Ook een diploma gekregen. Zonder uitbundig vlagvertoon, dat was toen niet zo in de mode in mijn familie. Twijfels over de rechtmatigheid van de uitslag waren er in die tijd minder. De enige aanwijzing die ik had, was dat de uitslag voor Grieks me niet tegenviel, en in de concurrentie met mijn klasgenoten er redelijk uitsprong.

De enige verklaring daarvoor kan ik zoeken in de manier, waarop we ons op het examen hadden moeten voorbereiden. De leraar liet ons examens uit voorgaande jaren maken, die we meekregen in een dichtgeplakte enveloppe. Thuis moest je ermee omgaan alsof je werkelijk examen aan het doen was. Openscheuren, er twee uur aan werken, en dan stoppen. Het lag aan je eigen opvattingen, of je er mee sjoemelde. Gebeurde dat? Ik weet het niet. Internet bestond nog niet, maar examenbundels waren er wel. Mijn cijfer was zelden boven de streep, dat wel. De brave training hielp me aan het papiertje, waar later alleen nog door  Europa naar gevraagd is, toen het om een stageplaats ging.

Dit is toevallig ook de dag dat Geert Wilders ons behalve zijn prijzige bewakers ook nog een Eerste Kamervoorzitter kost. Laten we voor De Graaf hopen dat hij inderdaad op zijn geweten heeft de PVV-er buiten de Commissie van In- en Uitgeleide te hebben gehouden toen de koning op 30 april zijn inhuldigingsfeestje vierde. Daarvoor dan hulde. Hij was burgemeester van Apeldoorn toen vier jaar geleden de koninklijke bus werd aangevallen en onder het publiek zeven doden vielen. Een dramatische dag, die voor mij rechtvaardigt dat de man die meehielp de gevolgen van de aanslag te verzachten, ditmaal het feestje  van de troonswisseling smetteloos gezellig heeft willen houden. Daarin is hij dan gelukkig geslaagd. Geeft niks dat de boze PV-fee die op dat feest niet zo welkom was nu pas wraak kan nemen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten