maandag 29 juli 2013

djezzz

Een optreden in Paradiso stond voor 1 september nog gepland voor Rita Reys, maar ze is toch eerder opgehouden met leven dan met zingen, anders dan ze van plan was. Zeventig jaar heeft de first lady of jazz van Nederland op de planken gestaan, een uniek optreden stond er nog aan te komen.Wie van jazz hield heeft dus lang plezier van haar kunnen hebben.

Ze had een imponerende dosis zelfvertrouwen, die mij persoonlijk te ver ging. Een beetje meer bescheidenheid zou ik niet erg gevonden hebben, er waren collega's - ik noem een Greetje Kauffeld - met niet alleen een soepele stem, maar ook nog een soepele persoonlijkheid. Zelfs een nog eigentijdsere jazzzangeres als Soesja Citroen had tenminste nog bij mijn broer in de klas gezeten toen ze op de middelbare school aan haar carrière begon en divagedrag werd daar niet onderricht. Mijn broer heeft er helemaal geen last van, in elk geval. Veel zangeressen wekken de indruk dat je zonder zo'n vaardigheid niet serieus genomen wordt, maar grootheden als Vera Lynn bewijzen dat het echt ook zonder sterallures wel degelijk kan - prettig zingen, en mensen in vervoering brengen, en niet buiten je schoenen gaan lopen ook al ben je zelfs buiten Nederland wereldberoemd..

Een andere handicap van de jazz ligt erin, dat liberalen er zo dol op zijn. Jan Brokken, nu een gevierd schrijver, laatstelijk nog van een boek over de oorlogsverwikkelingen in zijn geboorteplaats Rhoon, speelde destijds volop dixielandmuziek op de soospiano maar hield zich op de School voor de Journalistiek verre van elk revolutionair oproer, een sterk voorbeeld voor mijn bewering. Heus dat er in Utrecht niet alleen linkse rakkers werden opgekweekt; de VVD rekruteerde inmiddels de ook uit die oertijd stammende Helma Nepperus als goed inzetbaar Tweede Kamerlid. Op mij rustte ook wel eens de verdenking bij rechts ingedeeld te kunnen worden, maar daar vergisten de toenmalige inschatters zich deerlijk in. Ik ben zelfs zo links, zingen kan ik niet. En o, daar is Helma weer op de radio. Stand.nl, ze is tegen fraude. Nee maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten