zondag 15 september 2013

op film: de natuur

Hamm! En Hoppa! Wie kent ze nog? Je moet toch al wel decennia lang tv gekeken hebben, willen die namen je nog iets zeggen. Oók een prachtprogramma van de VPRO, als ik het me goed herinner.

Iets vastleggen van wat je leuk vond, was er destijds nog niet bij. Een voorlijke tante experimenteerde al wel met Ampexbanden. Een curiositeit, voor ons gezin niet weggelegd. Honderd gulden per band? Veel te prijzig. Dat vond ook de omroep. Ook toen al leden die aan geldgebrek. Je kon de banden gelukkig hergebruiken, wat maakt dat van de legendarische uitzendingen van "Ja zuster, nee zuster" alleen de op film opgenomen elementen bewaard zijn gebleven. Bij ons thuis liep de bandrecorder mee, dan kon ik in elk geval het geluid van de afleveringen nog herbeluisteren en de liedjes leren meezingen.

Voor Hamm en Hoppa waren de tijden al gunstiger. Ze waren een soort absurdistische clowns. Twee slungelachtige jonge acteurs. met weinig tekst. De een riep af en toe "Hamm!" tegen Hamm, de ander "Hoppa!" tegen Hoppa. Doordat Philips voor thuisgebruik Video 2000 had ontworpen kon ik er met onze nog heel jonge kindjes van nagenieten.

Een van de twee mannen is in Nederland nu beter bekend als de filiaalhouder van Albert Heijn. En daarom is hij nu in zijn hoedanigheid van Harry Piekema aangetrokken voor het inspreken van "De nieuwe wildernis", een bijzondere natuurfilm over de Oostvaarders Plassen. Binnenkort overal te zien in de Nederlandse bioscopen. Als dat snertland maar nooit vergeet dat het al die.natuurpracht die we nu alleen nog op film kunnen zien omdat wij mensen er uit geweerd worden, zelf om zeep geholpen heeft op alle andere plekken.

En dan denk ik toch weer aan de Ruigoordvlakte. Spontane wilde natuur, dertig jaar oud, moedwillig vernield. Waarheen hebben al die teunisbloemen kunnen vluchten? Ik heb de beelden nog, maar ze bestaan alleen in mijn herinnering. Wat ook geldt voor die andere beelden en geluiden: want al die elkaar opvolgende systemen voor het vastleggen van beeld en geluid zijn ondertussen alweer hopeloos verouderd. Zelfs de cd-speler kan de deur alweer uit, schijnt het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten