zondag 26 mei 2013

menselijk

Eigenlijk dringt het nu pas tot me door, dat het College voor de Rechten van de Mens sinds een paar maanden de taken van de Commissie voor Gelijke Behandeling heeft overgenomen.  Geholpen heeft het niet, blijkt uit hun jaarverslag. Vrouwen worden nog steeds achtergesteld bij mannen. Vooral zwangerschap is erg gevaarlijk.

Voor je het weet heb je er wel een kindje bij maar ben je je baan kwijt, al mag dat niet van de wet. Maar probeer maar eens die baan terug te krijgen, als je nog volop bezig bent over je postnatale depressie heen te komen. Wie heeft er nog een vast contract tegenwoordig, en je moest toch zeker vervangen worden toen je in het kraambed ging liggen? De verslaggeefster laat het College wel aan het woord, maar heeft meer begrip voor de klemsituatie waarin de bedrijven zitten. Die mannen hebben het al zo moeilijk, nu de economie zo tegenzit.

Zouden er ook andere mensen dan vrouwen zo dwars gezeten worden? Ik betwijfel het. Een heel college dat zich drukt maakt over Rechten van de Mens, ik lach er bitter om. Is er niet die oude wijsheid: "Mens" is mannelijk, behalve als het vrouwelijk is, want dan is het onzijdig. Voortaan dus maar: College voor het gebrek aan rechten voor Het Mens.

Waar ik me trouwens ook aan erger, is dat we misdaden tegen de Mensheid tegenwoordig misdaden tegen de Menselijkheid zijn gaan noemen. Daar is meestal niets menselijks aan.
De mensheid, dat zijn we met ons allen. Daar zitten ook onmensen tussen. Dat de hele mensheid menselijkheid lere betrachten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten