donderdag 11 april 2013

koffie-interview

Het wordt tijd voor het doorgeven van de wetten van het "koffie"- interview. Wie die door heeft, luistert voortaan met heel andere oren naar journalisten.

De manier waarop je je vraag stelt, beïnvloedt namelijk (ongewild) het antwoord dat je krijgt. Het is leuk daar een praktijkproef mee te doen als het verjaardagsfeestje een beetje saai verloopt. Je slachtoffers stuur je natuurlijk eerst even weg. De anderen kan je dan vertellen hoe het gaan zal: als ze over koffie gaan doorvragen. 

Als je doet alsof er niks lekkerder is dan koffie, zo lekker geurig en opwekkend, zal de ander daarop afdingen. "Teveel vind ik niet lekker / daar kan ik niet van slapen / dan krijg ik hartkloppingen / 't zuur / maagkramp".

In het tweede geval bestook je je slachtoffer juist zelf met de negatieve eigenschappen van koffie. Dan zal hij toch ook de positieve kanten willen zien: "het eerste bakkie smaakt me anders best / het is gastvrij en gezellig". Het is verrassend, hoe vaak dit patroon zich zal voordoen.

Zo. Met deze les ben je gewapend tegen de mechanismen die Kockelman en de puberale jenners van Powned toepassen.

2 opmerkingen:

  1. Ja, dat zeg je nu wel, maar ik weet nog zo net niet of het wel zo gemakkelijk is als jij het doet voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Do try this at home, zou ik zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen