zondag 13 april 2014

de zwerfies

Alweer vóór achten, de straat is leeg. Straks komen de deelnemers aan het triatlonevenement voorbij gedraafd. Nu al ben ik benieuwd naar de afloop. De bergen blikjes en broodzakjes die het eind niet hebben gehaald, maar op straat en in de berm zullen achterblijven. Gelukkig ben ik op tijd om van Vroege Vogels te horen dat we niet moeten treuren en zeuren. Met de "zwerfie" kunnen we de wereld redden.

Zwerfvuil is geen probleem, als iedereen één keer per dag de moeite neemt één stuks zwerfvuil op te ruimen. Je mag je zelf belonen door er een selfie van te maken. Zo'n foto waar je zelf op staat, met het gewraakte object en de vindplaats. Als je pas naar bed mag als je die dagelijkse plicht vervuld hebt, heeft Nederland binnen drie dagen een probleem: een tekort aan zwerfvuil. De man die ons dit vertelt legt uit dat hij zich eerst nog schaamde,toen hij begon het vuil van een ander op te ruimen. "Maar omdat ik als man nu eenmaal toch niet kan multi-tasken, kon ik me niet blijven kwaad maken en werd ik er juist blij van toen ik doorhad dat ik juist goed bezig was." 
ook Hansje Brinker stak een vinger uit en voorkwam een ramp 
































De strekking van zijn boodschap is dat we de plastic oersoep in onze oceanen zelf veroorzaakt hebben en zelf zullen moeten bestrijden. Ook de verpakkingslobby die zich de plastic tasjes niet wil laten afnemen en juist wel van de statiegelden af wil verdient bestrijding.  

Daarom  werkt hij onverdroten aan "Klean", Klagen Loont Echt Absoluut Niet. Je zou denken dat er geen beginnen aan is. "Maar op een van de meest vervuilde plekken van Amsterdam hebben we bewezen dat het kan. We hebben de voorbijgangers gevraagd per persoon één stukje zwerfvuil, meer hoefde niet, op te ruimen. We waren er op berekend dat het nachtwerk zou worden. Maar om drie uur 's middags was het klaar."

De man ziet de humor in het gedrag van de lamlendigen met hun blikjes sportdrank . "Zolang zo'n blikje vol is, kunnen ze het nog wel dragen. Maar als het leeg is hebben ze daar de energie niet meer voor."  Eens kijken hoe het staat met de energie  van de vierhonderd deelnemers, die hier vandaag sportief komen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten