dinsdag 5 november 2013

ruimte


Rechts inhalen. Ja, dat zou VVD-er Ton Elias wel willen. Natuurlijk is Amerika zijn grote voorbeeld. Keep your lane. Alleen vergeet hij er bij te vermelden, dat je daar gewoon niet harder dan 90 per uur mag. Ach, hadden we nu maar niet die andere liberale plannetjes overgenomen van 100 waar 80 aangetoond veel gezonder was, en van 130 of was het tussen 9 en 19 uur nou toch 120 of moeten we hier net als vroeger 100 rijden?

Minister Schultz, toch ook VVD, poeiert Elias resoluut af. Daar gaat ze dus niet ook nog eens aan beginnen om haar autopartijgenoot te vriend te houden. Op de radio horen we dat twitter ontploft. De weggebruikers haken in op dit nieuws met de recente actie om hufters in het verkeer aan de kaak te stellen. Het is nu al niet te harden, met al dat roekeloze rijden. En gaan we dan nu legaliseren dat je links en rechts wordt ingehaald en op op- en afritten op het allerlaatste moment rechtsgeldig wordt gesneden? Het moet echt niet gekker worden.

Elias denkt dat de doorstroming er van verbetert, de verkeersdeskundige spreekt dat tegen. In de studio hopen ze dat al die twitteraars wel even veilig een parkeerplaats hebben opgezocht. En dan zien we Elias in beeld. Aan hem valt af te zien en is later ook nog op de radio te horen dat hij weet geen schijn van kans te maken. Toch weer leuke media-aandacht gekregen.

Keep your lane, een mooi principe. Of wordt hier even veilig getwitterd?

Toen ik een jaar of vijfendertig geleden meereed naar Zwolle, we gingen op reportage bij Wehkamp, was de verdubbelaar bij de snelwegen nog niet ingezet. Het was best ver, maar het was ook nog redelijk huftervrij. Bij dat bedrijf had ik zelf nooit wat gekocht en dat is nog steeds niet gebeurd. Maar het kijkje dat we toen kregen in het postorderwezen en de gigantische distributie-organisatie die daarachter schuil ging, verbleekt bij het nieuws van vandaag.

Wehkamp, in al die jaren al flink gegroeid, gaat weer verdubbelen. Het gaat de grootste bedrijfshal ter wereld neerzetten. De gróótste. Want internetwinkelen heeft de toekomst. Handmatig orderpicking, waar nu nog tweehonderd mensen mee bezig zijn, zal straks helemaal niet meer nodig zijn. De pakketten worden geheel geautomatiseerd vergaard. Maar ontslagen vallen er niet. Dankzij de verdubbeling. In die kolossale hal werken ook straks tweehonderd mensen. Als iedereen thuisblijft voor het shoppen, kunnen zij straks filevrij naar hun werk. Hebben ze ook daar lekker de ruimte. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten