maandag 11 november 2013

om zeep

Op ons tv-toestel zit nog geen voorziening die ons behoedt voor reclame. Daardoor weet ik nu dat er zoiets als Kornuit op de markt komt, pils die verrassend fris is. Wat een ontzettend archaïsche en oubollige naam voor alweer een drank die meer kapot maakt dan je lief is.



hopbellen gesignaleerd in Arnhem, onmisbaar
ingrediënt voor bierbrouwende kornuiten

Nog veel ergerlijker was het bericht erna. Dat ging over Giro. En daar werd geen Italiaanse wielerronde mee bedoeld, was het maar waar. Het ging om een nieuwe financiële instelling, de naam In het giroblauw dat vroeger zo goed bij je paste, tot de andere banken de Postbank met haar Postgiro om zeep hadden geholpen.

De nieuwe oude naam moet suggereren dat je dankzij Giro veiliger en goedkoper kan gaan beleggen dan met andere maatschappijen. Zwendel! Overtreding van het merkenrecht! Kwakzalverij! De giro was me lief, en is wreedaardig kapot gemaakt. Moge datzelfde gebeuren met de onverlaten die nu misbruik pogen te maken van haar reputatie en nagedachtenis. "Onverlaten", leuk woord voor - wat zullen we zeggen: een verleidelijk parfum? Of moeten we maar eens nieuwe zeep voor oude zakken, vooral die uit de reclamebranche, op de markt brengen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten