maandag 4 november 2013

op lege maag

Afluisteren? Meelezen zal je bedoelen. De belangstellng voor wat ik hier schrijf wordt vanuit het buitenland opeens opvallend groot, zodra het over verontrustende onderwerpen gaat.

Zo schakelden de Russen pas na maanden opeens in, ik had het hier al gemeld, toen de naam van hun staatshoofd werd vermeld. Poetin (toch eens even kijken of het weer werkt) in een Nederlands stukje, daar wilden ze meer van weten. Opeens bleek die taal geen geheimen meer voor ze te hebben. Vanuit het niets doken ze met tientallen op.

Sinds het hier over de militaire missie naar Mali gaat is de andere grootmacht, de Verenigde Staten, opeens opvallend wakker. Nooit waren er op één dag meer dan zestig hits tegelijk voor dit blog. Daaronder dan soms een of twee uit de States. Daarna een eerste uitschieter na "Feind hört mit" over het afluisteren van Angela Merkel. Maar nu dan opeens hebben er dik tweehonderd op Tiktijd afgestemd. Ik zoek er zoekmachines achter, geprogrammeerd op termen die nader bestudeerd moeten worden. Tenzij de kennis van het Nederlands met sprongen vooruit is gegaan en Amerikanen nu ook eens willen lachen.

Dan voortaan toch alleen  nog maar koetjes en kalfjes behandelen? Vanmorgen helpt de radio me bij een vrolijk begin van de dag. Het weerbericht: "Regen, daarna overgaand in buien." Een slachtoffer van de windhoos in Wijk bij Duurstede: "Alleen materiële schade. Die valt gelukkig in het niet." In Haarlem gaat het proces beginnen tegen VVD-gedeputeerde Hooijmaijers, verdacht van omkoping. Het gaat vijf dagen duren.  Hij heeft er drie-en-een-half jaar op moeten wachten. "Er zal niets uitkomen, want ik heb niets verkeerds gedaan."

Vandaag ook het Nationaal Schoolontbijt. "Ik heb best wel honger nu. Anders heb ik altijd al ontbeten." Wat eet ze dan zoal: "Nou gewoon, altijd een beschuitje met hagelslag." Haar klasgenoot neemt een boterham met jam. De verslaggever vindt twee centimeter dik wel een beetje veel. Is hartig beleg trouwens niet beter? "We zijn al blij dat ze brood eten." antwoordt de voedingsdeskundige. Een op de zes, in de grote steden zelfs een op de drie kinderen gaat vaak zonder ontbijt naar school. Daartegen wordt al tien jaar campagne gevoerd.

 .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten