zondag 5 januari 2014

hoera, het is voor-lente

Acht uur achtenveertig en de zon komt op. Ik was er getuige van doordat de radio er feestelijke carillonmuziek voor liet horen. De zon op zondag, we gaan er een jaar van horen. Vandaag weer twaalf minuten meer daglicht, hoera.

Vandaag ook was ik een uur te laat voor het begin van Vroege Vogels. Gelukkig heb ik wel Ivo de Wijs nog zijn lofdicht horen voordragen op het gegeven dat de uitzending voortaan al om zeven uur begint en dus voortaan een uurtje langer duurt. Leve de bezuinigingen, waar dit een gevolg van is. Ik werd wakker met de vondst van nog en al bloeiend gewas, duidelijke tekenen van een heel zachte winter en een heel vroege voor-lente. Madeliefjes! Speenkruid!


alle sneeuw van deze winter
Een dag ervoor was er nog zo'n radicale ingreep in de programmering van Radio I. Stond daar opeens alles in het teken van het Nederlands. Het leek wel een programma van staatswege. Een uurtje taalles, om ons bij te spijkeren. Geef mij maar liever De Wijs' vondsten, die zijn pas echt propaganda voor onze taal. En de natuur, in één moeite door.
"Staand voor het raam vloog voor het eerst sinds jaren weer een ijsvogel in de tuin." Meldde een blije mevrouw desondanks. Goed nieuws, al kon het qua Nederlands beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten