donderdag 25 september 2014

najaar

Opeens vraag ik het me af. Zou Paul Breitner wel eens in een dubbeldeksbus hebben gezeten en zou hij dan Oxfordstreet in de regen ook zo mooi gevonden hebben?
<
Het impressionisme zou je op deze plek spontaan hebben uitgevonden. Onmiskenbaar was het toen herfst. Nu beleven we een prima mastjaar, als je het ons vraagt. De tamme kastanjes slaan wild om zich heen. Nog nooit in mijn leven hebben de ruwe bolsters me zo belaagd. Een kleinkind dat er pas een kwartaal is weet natuurlijk niet beter, maar ook weer niet wat hem overkomt als de stekelige bollen bij hem in zijn wandelwagentje ploffen. En ook de beuke(n)notenbollen maken het de argeloze wandelaar niet gemakkelijk onbeschadigd van de natuur te genieten. Voor straf kan je van de oogst thuis nagenieten. In mijn jonge jaren hadden we nog een kolengestookte kachel, en  dus een asla. Hoe zouden de moeders van vandaag kastanjes poffen?  "Als het niet lukt, gaan we naar Parijs."



Geen opmerkingen:

Een reactie posten