zaterdag 8 februari 2014

uit beeld

Jammer hoor, de pennenset niet gewonnen. Maar vorige week stond dus wel degelijk de oudoom van Knorrie in de Gelderlander. In de rubriek "Uit beeld" was er een wedstrijdje van gemaakt. De lezers moesten een oude foto herkennen.  De opgave va de week daarvóór was Jetty Pearl geweest, van Radio Oranje dus.

De man waar het nu om ging herkende ik vreemd genoeg vrijwel meteen, al heb ik hem maar één keer in mijn leven gezien en dat was bij de begrafenis van de jongste broer van mijn vader. Zij warn twee neven van hem.

Die oom was maar 42 jaar geworden, een catastrofe. Wij spreken nu van al meer dan een halve eeuw geleden. Toen ik erover nadacht hoe het kwam dat ik de man op de foto desondanks herkende, kon ik niets anders bedenken dan dat het juist de grote gelijkenis met die gestorven oom moet zijn geweest, waardoor ik het zag. Wonderlijk, zoals dat werkt in je hoofd.

De man in beeld was musicus en was destijds trompettist en arrangeur bij de Ramblers, toen een beroemd orkest. Aan de "trappelzak-boogie" is zijn naam verbonden. Sinds 1977 is ook hij niet meer onder ons. Omdat ik inmiddels getrouwd was werd me ook nóóit meer gevraagd of ik misschien familie was.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten