vrijdag 21 februari 2014

geen hoedjes meer


De Bonneterie óók al dicht. Waar moeten de vrouwelijke Kamerleden nu hun hoedjes kopen, nu het doek valt voor deze oeroude gedistingeerde dameswinkel die voor mij het een na laatste herkenningspunt van het Den Haag van mijn kinderjaren was?

Ook het filiaal in Amsterdam heb ik wel eens van binnen bekeken, maar toen probeerden ze er de nieuwe tijd al binnen te halen. Juist de arrogantie van "wij zijn er niet voor het plebs en zeker niet voor het gepeupel" was het sterke handelsmerk geweest. Het ging hier om een elitair verkooppunt, waar mijn moeder met ontzag aan voorbij liep toen we nog klein waren en winterjassen nodig hadden. Pas later kon ze zich dankzij toegenomen welstand ook weer zelf een beetje knap kleden., het was haar gegund.

De Haagse winkel is gevestigd aan de Gravenstraat, daar zal dan strask wel weer een McDonalds of zo in terecht komen. Op een steenworp afstands, in de roemruchte Passage die ik een paar maanden geleden nog eens even doorliep, gaat het ook niet goed met de negotie. De vulpennenwinkel was verdwenen, achter veel te veel zwarte schermen werd gewerkt aan de komst van een totaal misplaatste Applewinkel, en ook andere panden waren in verregaande staat van wanhoop. Met alleenhoreca lok je geen winkelend publiek. De fopwinkel, voor ons altijd het hoogtepunt van de doortocht door de Passage, is al langer geleden opgedoekt en niet meer dan een schamele bijvitrine van de sigarenboer geworden. Leegstand oogt immers zo lelijk.


Het was me duidelijk: de glorie was vergaan. Zelfs open zijn op koopzondag en de website hebben de Bonneterie niet kunnen redden. Geniet nog even van de wervende tekst waarmee de Haagse winkel wordt aangeprezen:  

   'New York mixt met de flair van Parijs. De winkelvloer bruist activiteit en reativiteit, 
   met inspirerende mode presentaties, fijne muziek, heerlijk geurende verse bloemen en
   nog vele verrassingen in het verschiet, zowel voor de meer avant-garde mode-interesse
   als voor de ‘innerlijke mens’. Samen genieten van luxe en het goede leven, in een
   smaakvol, verleidelijk, charmant en professioneel, vertrouwd maar altijd verrassend
   ‘modehuis’

Binnenkort dus in de uitverkoop. Voorbij, deze weelde. Maar die radiowinkel met de onbegrijpelijke onderdelen voor de kwartsontvanger die mijn broertje ging bouwen, die is er nog. Scheelde niet veel, hoorde ik, maar ze zijn er nog steeds niet uitgewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten