zondag 22 juni 2014

het oude behouden

In al die vier jaar dat we hier nu wonen zijn we maar één keer naar het Openluchtmuseum geweest, en toen was het winter en lag er een dik pak sneeuw. Maar dichterbij zijn oude toch nog rijdende trammetjes niet te vinden, dus kwam het er weer eens van toen een vrij reisje naar het Van Abbemuseum dat we zelfs nog nóóit hadden bezichtigd, er die dag niet meer in zat. De schuld daarvoor kunnen wij rustig leggen bij de tijd die de verpleegsters in Franse ziekenhuizen nog wel kunnen nemen voor een wasbeurtje. Het duurde wel even, voor we weer verder konden bellen met de verpleegde.

We namen ons daarna voor in het museum dan maar eens de twee jongste aanwinsten te gaan bekijken: een krottenblokje uit de Jordaan, en het Noorse huis dat na de watersnoodramp van 1953 huisvesting had geboden aan de slachtoffers die hun huis waren kwijtgeraakt .


Voor de Zeeuwse tak van mijn familie vooral zo bijzonder, omdat in hun historie huizen uit Oostenrijk in Haamstede een vergelijkbare rol hadden gespeeld. Nadat de opgevangen rampslachtoffers weer een eigen dak boven het hoofd hadden hervonden, werden de noodwoningen ingezet als recreatiewoningen. 

De nieuwerwetsigheid van een royale douchebak was in het Noorse huis voorzien, maar voor de zunige Zeeuwen kwam die te vroeg. ZIj hielden het bij hun oude teil, die er trouwens prachtig in paste. 


Ik mis in dit park natuurlijk onze eigen houten Veluwse vakantiewoning, ook zo'n prachtig voorbeeld van de vooruitgang van de vijftiger jaren. 

Maar voor mij was er een aardige troost. Vanuit de Jordaankrotten had ik een prachtig uitzicht op de houtloods, die ik wèl naar Arnhem had weten te krijgen. Als piepjonge verslaggeefster deed ik als een van de klussen het bedrijfsnieuws, toen een geminacht journalistiek hoekje. De oude houthandel van Peltenburg in Haarlem was bereid zijn oude loods af te staan, zodat er meer verkeer de stad zou kunnen ingaan. Toen de loods werd overgedragen mocht ik er helemaal heen. Later, toen ik weer op huis aan was gegaan, is het oude hout vervangen door duurzamer oude stenen. Toch ook best mooi.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten