donderdag 22 mei 2014

op rood

Er staan op de keuzelijst voor vandaag nog altijd genoeg namen van mensen die ik ken. Zoals van die steile jongen, nu een steile bejaarde, die zich met mij en veel linkse anderen liet opleiden tot journalist. Nu SGP, dus dat gaat hem niet worden.

Bij 50 PLUS heeft Maurice Koopman onderdak gevonden, ooit werkzaam voor de VARA en later politiek ingelijfd door Jan Nagel. Hij zat in de redactieraad van een maandblad voor kunstzinnige vorming, waaraan ik ook even heb meegewerkt. Ook hij krijgt mijn stem niet, al ben ik zijn doelgroep. Zelfs al zou hij nu minder tevreden met zichzelf zijn, wat je op zijn leeftijd niet helemaal moet uitsluiten.

Het gaat ook vandaag maar weer eens een vrouw worden, en daarvan staan er ook een paar mij bekenden op de lijst. Al had ik de blinde ziener Vincent Bijlo heus wel willen overwegen, als hij niet op de dierenlijst had gestaan. Maar alles afwegende kon ik toch gewoon uit bij de enige zwaargewicht op de lijst van de PvdA, want zeker in Europa moet je het van machtsvorming hebben, vrees ik. Hopelijk slaagt mijn voormalige partij erin twee zetels te bemachtigen, want burgemeester van Utrecht is ze ook al niet geworden.



In hun bijna laatste uitzending hadden Pauw en Witteman zich gisteravond verwaardigd een tafel met alleen vrouwelijke gasten te vergaren, waarin het stemmen op vrouwen ook aan de orde kwam. In het kader van het zoeken naar de oorzaken van hun chronische ondervertegenwoordiging. In de politiek, het bedrijfsleven, en de praatprogramma's.  Er werd veel gelachen, gelukkig. 

In Berlijn pakken ze het grondiger aan en willen ze daadwerkelijk korte metten maken met de seksediscriminatie. Daar kiezen ze voor daden. Koene daden. Dus moeten vrouwtjes de mannelijke poppetjes in de verkeerslichten ("Halt"/"Oversteken") gaan aanvullen. Hoe ze de praktische problemen gaan oplossen voor de rokken of misschien zelfs burka dragende dames, is me een raadsel. Hoe zie je daar straks als je wilt oversteken de stap voorwaarts aan af?.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten