zondag 26 oktober 2014

I niet zo Amsterdam

Even geen tijd voor jullie gehad. Ik moest even naar Amsterdam, om zelf te gaan kijken.

Want opnieuw was de Amsterdamse haven in het nieuws, en dat nieuws volg ik al sinds pakweg 1985 wat je noemt intensief. Altijd is het veel lawaai, en weinig wol. Maar zou het nu dan ernst zijn? 


Opnieuw klonk in de media hoofdstedelijk geweeklaag. Het Amsterdamse college van Burgemeester en Wethouders maakte bekend dat het. als de raad het goed vindt, honderdtwee miljoen euro wil steken in het eerder aanleggen van de zo vurig gewenste nieuwe Tweede Sluis bij IJmuiden. (Gaat uiteindelijk een miljardje van onze centen kosten.) Het rijk heeft het project in de planning staan, maar Amsterdam vindt 2029 te laat. Dan maar zelf de beurs getrokken om alvast te beginnen. Niet pas na het weekeind, maar nu, nu, NU. Anders kan de haven niet groeien. En sterft Amsterdam een droevige economische dood.

En ja hoor, ik heb gekeken, en het IJ  ligt er nog steeds even leeg bij als altijd, als er geen Sail is. Alleen de ponten varen heen en terug.Een uurtje gezeten, vier aken geteld. En één driemaster.



antiek zeilschip, ook altijd leuk
Wat moet dat worden als de Grote Nieuwe Tweede Sluis meer, bredere, en dieper stekende schepen door kan laten?! Oeps, nog even vergeten dat die schepen dan stukvaren op de tunnelbak van de Velsertunnel. Die beperkt de diepgang nog steeds tot maar dertien meter. Er zal nog een heleboel tijd en geld nodig zijn voor ook dat probleempje is opgelost. Laat Nederland zijn kaarten maar zetten op havens aan open water. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten