dinsdag 17 maart 2015

waterige stem

In ons huis wordt gezucht over de stem die we morgen moeten gaan uitbrengen. Het valt al niet mee om een te motiveren keus voor de Provinciale Staten te maken.Maar dan ook nog de Waterschappen. Dat is helemaal een onmogelijke klus.

Het luie volk op radio en tv is er al helemaal van overtuigd geraakt dat je de watertaken rustig kunt overlaten aan een paar deskundigen. Die gang naar de stembus is nergens voor nodig. Het woord 'techneut' valt zonder cynisme. Zelfs mijn man neemt aan dat ik ook het stemmen voor volksvertegenwoordiging in het waterbestuur beschouw als een zinloos corvee.


Maar zo denk ik er dus helemaal niet over. Achthonderd jaar lang al wordt in ons land gepolderd over de inspanningen en kosten die we moeten maken om het water te beheersen. De belangen zijn immers tegengesteld. Laat het aan de boeren over en de peilen worden verlaagd zodat koeien kunnen grazen. Of anders wel verhoogd voor het kweken van gewas. 

De natuurwachters zien ons land steeds meer inklinken en leefgebieden voor plant en dier verdwijnen. De eigenaars van bouwsels - en dan vooral de steeds meer water verbruikende bedrijven - willen water kunnen innemen en afvalwater lozen. Over al die verschillen van inzicht moet gebakkeleid worden, over het maken en verdelen van kosten geruzied worden, kortom: dat is pure politiek, daar moet gekozen worden. Over dat beleid behoort geen bureaucraat of techneut te beslissen, maar dat oudste democratische bestuur van ons land. Stemmen dus.

Jammer alleen dat  zelfs de rechtstreeks betrokkenen dat niet meer kunnen uitleggen, blijkt me nu ik de radio weer kan volgen. Zelfs midden in de nacht is tegen het morrende volk het enige argument dat we toch wel met ons allen 'droge voeten' willen houden. Pover, daar kan ik zelfs mijn ogen niet droog bij houden. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten