woensdag 4 maart 2015

niet thuis

'De Kamer is niet THUIS geïnformeerd." Dat lees ik tot mijn ontsteltenis op mijn tv-scherm.

Dat is me nou toch ook wat. Het gaat in de ondertiteling over de bewindspersonen Opstelten en Teeven en de deal met drugshandelaar H., waarover gedetailleerde gegevens (compleet met rekeningnummer!) naar buiten zijn gekomen. Niet anderhalf maar bijna vijf miljoen gulden is destijds cadeau gedaan, in ruil voor een schikking van 750.000 pegels voor de fiscus. De Kamer was in een vier uur durend debat nog verzekerd dat schriftelijke bewijzen niet meer in de archieven terug te vinden waren. Dat de veel hogere cijfers nu wel kloppen, bevestigt H's raadsman Kuijpers.

Meteen snap ik dat hier sprake is van een heel wat ernstiger affaire dan het niet thuis hebben willen informeren van politici, die uit luiigheid niet naar hun werkplek wilden komen. Hier hadden de gehoorgestoorden het woordje "juist" moeten kunnen lezen. Onjuist of onvoldoende informeren, is een politieke doodzonde, die wel eens zou kunnen leiden tot het spoedig afreden van de schuldige. 

de rechtsstaat der Nederlanden, mogelijk gemaakt in Münster
Waar ik mij nog het meest over verbaas is de timing van deze onthulling, geïnspireerd vanuit het ministerie van justitie, als ik het goed begrijp. Nog maar net  is VVD-wonderboy Mark Verheijen ijlings weggewerkt na gesjoemel met declaraties en mogelijke omkoping, en leek de liberale regeringspartij  het blazoen voldoende te hebben schoongeveegd om de campagne voor de Statenverkiezing opgelucht te kunnen hervatten, of daar komt dit vervelende vuiltje uit de lucht vallen. 

Nee, dat komt echt niet goed uit. Wie heet deze kool gestoofd? Moeten we het links zoeken - SP, PvdA, Groen Links -,  of rechts - de PVV -? In die partij worstelt ondertussen beoogd Eerste Kamer-fractieleidster Faber met haar eigen akkefietje. Ze had als leidster van de Statenfractie in Gelderland voor ruim achtduizend euro aan subsidiegeld het bedrijf ingehuurd waarvan haar zoon mede-eigenaar is. Faber, we kennen haar nog van haar verbeten kruistocht in het provinciaal bestuur tegen oud-gedeputeerde Verdaas, ook PvdA, die om het onjuist declareren van een paar honderd euro's aan reiskilometers uiteindelijk al na een maandje als staatssecretaris moest aftreden. Op welke partij zal ik dit keer eens stemmen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten