woensdag 24 december 2014

puberbrein

Dat is nou weer eens interessant. Onderzoek van de universiteit Groningen maakt het aannemelijk dat scholen maar beter rekening kunnen houden met de biologische klok van de leerlingen. Dat verhoogt dan de resultaten.Het puberbrein neemt meer op.

Als ze de proefwerken vervolgens 's middags plannen, en bij voorkeur niet op dinsdagen, zijn ook de cijfers hoger. Met deze theorie - gebaseerd op de uitkomsten en eigenschappen van enige duizenden afgenomen tentamens - is praktijkonderzoek gepleegd. Zelfs maar een half uurtje later aan de schooldag beginnen maakt al dat de kinderen langer en dus beter kunnen slapen, en daarna meer opnemen van de aangeboden lesstof. 



Voor de avondmensen onder de pubers is het fijner om nog later te kunnen beginnen. Maar natuurlijk moet er een optimum gevonden worden. Zelfs  in hun leeftijdscategorie zijn er namelijk ook nog ochtendmensen. En laat beginnen betekent laat thuiskomen. Want aan het aantal lesuren wordt niet getornd. Daardoor komt ander vertier zoals sporten of het volksdansen in de knel. Het experiment op de regioschool toonde aan dat alleen docenten zo'n opgeschoven werkschema prettig vinden. Maar nu hebben ze allemaal kerstvakantie. Dat is toch wel het allerfijnst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten