zaterdag 23 mei 2015

tongen

Dat moet toch ons oude huis in Ruigoord zijn, waarover Tosca Niterink schrijft in de NRC. Ze heeft haar intrek in het pand genomen ter voorbereiding van het Pinkster-poëzieweekeinde dat vandaag begint. 

In wat zij beschrijft als een jaren 70-rijtjeswoning herkennen we het huis dat we met gemeentegoedvinden hadden gekraakt. Want haar buurman, dichter/schrijver en "psychonaut" Hans Plomp,was in 1977 ook al de onze. Wij hebben bijna vijf jaar naast hem gewoond, in het toen nog heerlijk verwilderde  dorpje dat uit slopershanden gered was. 


En wat is de wereld toch klein. De weduwe van dichter Johnny de Selfkicker vergadert ook mee met Nita en Hans,lees ik. Haar man was beroemd in Beekbergen - waar ik sinds mijn vierde iets mee heb - en later Arnhem, waarin ik nu alweer vijf jaar woon. Ach, en Tosca: die is alweer zelf onvergetelijk als de Thea van onder andere het Tenenkaasimperium en andere glansrollen met Theo. Fijn voor mijn kinderen, want het legendarische huwelijk tussen Herman Brood en Nina Hagen kam jammer genoeg veel te vroeg in hun leven om zich er ook maar iets van te kunnen herinneren..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten